VSN sportvoedingspiramide

Wij werken volgens het principe van de door de Vereniging Sportdiëtetiek Nederland (VSN) zelf ontwikkelde sportvoedingspiramide. Hiermee kunnen (sport)diëtisten beter en duidelijker toelichten hoe een goed sportvoedingsadvies is opgebouwd. De piramide laat zien dat goede sportvoeding gebaseerd is op een goede basisvoeding.

De VSN sportvoedingspiramide laat de volgorde en verhouding zien van de onderdelen waaruit sportvoeding bestaat.

Sportvoedingspiramide VSN

Over de sportvoedingspiramide

Het is belangrijk dat jouw basisvoeding op orde is voordat je start met sportspecifieke voeding (voeding tijdens het sporten) en prestatie bevorderende vitaminen en supplementen. Dat geldt voor sporters op elk niveau. De sportdiëtisten die aangesloten zijn bij de Vereniging Sportdiëtetiek Nederland (VSN) werken met de door VSN ontwikkelde sportvoedingspiramide. Hoe werkt deze voedingspiramide?

De onderste laag van de sportvoedingspiramide vormt de gezonde basisvoeding. Ook voor sporters bestaat de basis uit groente, fruit, peulvruchten, noten, volkoren granen en eiwitrijke producten zoals zuivel, vlees, vis of vegetarische vervangers. Wel hebben sporters vaak meer nodig van deze basis dan niet- sporters. Dat komt doordat sporters meer energie verbruiken tijdens trainingen of wedstrijden en dus een hogere energiebehoefte hebben.

De middelste laag staat voor sportspecifieke voeding: voeding die je inneemt tijdens het sporten. Dat kunnen producten zijn die in de gezonde basis vallen, zoals een banaan tijdens een training of een bakje kwark om te herstellen na een training. Soms is dit soort voeding niet haalbaar, bijvoorbeeld als je zes uur lang op de fiets zit of vier uur bezig met een marathon lopen. Het gebruik van sportgels en sportrepen is dan nodig. De juiste timing is erg belangrijk bij inname van deze producten.

De bovenste laag van de voedingspiramide bestaat uit supplementen die de laatste paar procent van je prestatie kunnen verbeteren. Dat kunnen vitaminen- en mineralen supplementen zijn, maar ook prestatie bevorderende middelen zoals cafeïne of creatine. Deze supplementen zijn geen vervanging voor normale voeding, maar zijn een aanvulling of toevoeging. Voordat het optimale effect van deze suppletie bereikt wordt, moeten eerst de basisvoeding en sportspecifieke voeding in orde zijn.

supplementen sporters

Relevante blogs

Ontbijt
VSN redactie

Gezonde sportontbijtjes

Deze blog is geschreven door: Maaike Enthoven Het ontbijt is een belangrijke onderdeel van een gezond basisvoedingspatroon bij sport. Ga je na het ontbijt een

Lees meer »
Sport
VSN redactie

Herstel na inspanning

Deze blog is geschreven door Vera Wisse Als je gesport hebt moet je daarvan herstellen. Voeding vormt een belangrijk onderdeel in het herstel. In dit

Lees meer »